Strona Główna  |  Podział godzin  |  Zdjęcia klasowe  |  Nauczyciele  |  Szukaj  |  Dziennik Librus  |  Dla Trzecioklasistów  |  Lista podręczników  |  Laureaci i Finaliści konkursów PODKARPACKIEGO KURATORA OŚWIATY  |  Nowa strona szkoły Czwartek, Październik 19, 2017
Nawigacja
Angielska wersja strony

Dla rodzica i ucznia

Menu
  Strona Główna
  Nowa strona szkoły
  Historia
  Szkoła
  Nauczyciele
  Podział godzin
  Laureaci i Finaliści konkursów PODKARPACKIEGO KURATORA OŚWIATY
  1% podatku na rozczytanie małolatów
  Szukaj
  Zdjęcia klasowe
  Dziennik Librus
  Egzamin gimnazjalny - arkusze i odpowiedzi
  Dla Trzecioklasistów
  FENIKS

Sport

Reporterzy

Biblioteka
  Statystyka
  Konkursy
  Wystawki
  Wieczorki literackie

Stowarzyszenie "Smakosz Literacki"
  Newsy
  To i owo

Konkurs matematyczny
  Konkurs matematyczny

Kącik katechetyczny

Feniks
PROJEKT FENIKS
Projekt FENIKS to długofalowy program odbudowy, popularyzacji i wspomagania nauczania fizyki w szkołach w celu rozwijania podstawowych kompetencji naukowo – technicznych, matematycznych i informatycznych uczniów, finansowany z programu operacyjnego Kapitał Ludzki. Jest on realizowany przez konsorcjum trzech uniwersytetów: Uniwersytetu Jagiellońskiego, Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Kochanowskiego w Kielcach i Uniwersytetu Rzeszowskiego. Projekt ma na celu wspomaganie nauczania fizyki w szkołach ponadpodstawowych poprzez szereg działań zogniskowanych wokół doświadczeń z fizyki, zarówno pokazowych, wykonywanych przez nauczycieli i pracowników uczelni, jak i samodzielnie wykonywanych przez uczniów na zajęciach pozalekcyjnych oraz podczas wizyt w pracowniach uczelnianych. Dnia 27.03.2009 roku, uczniowie z naszej szkoły zaangażowani w program „Feniks” wyjechali do Rzeszowa, a dokładnie do Uniwersytetu Rzeszowskiego. Uczestniczyliśmy w wykładach, które zachęciły nas do pogłębiania wiadomości z zakresu fizyki, a dokładniej z astronomii. Na miejsce udaliśmy się busem - dotarliśmy ok. godz. 8:30. Po czym wyruszyliśmy do Instytutu Fizyki, gdzie na wielkiej sali wykładowej o godz. 9:00 zaczęły się wykłady dla uczniów ze szkół gimnazjalnych i ponad gimnazjalnych z terenu całego województwa podkarpackiego, którzy uczestniczą w programie międzyszkolnym „Feniks”. Pierwszym był wykład multimedialny, który prowadził dr Rafał Hakalla, który przybliżył nam zagadnienia związane z astronomią a między innymi: • Czarne dziury, -Czyli co to jest? • Jak rodzą się czarne dziury? • Szukanie czarnych dziur, -czyli szukanie czarnego kota w czarnej piwnicy i zupełnych ciemnościach a kot ma zamknięte oczy.... • Jak rodzą się gwiazdy? • Starość i śmierć gwiazd • Co to są pulsary? Pomiędzy tymi pierwszą a drugą częścią mieliśmy przerwę 15 minutową podczas której, wywietrzono sale. A w drugiej części dowiedzieliśmy się co to: • Fale dźwiękowe- wysokie i niskie • Emisja światła A także wiele doświadczeń np.: • Jak zagotować wodę bez podgrzewania do stu stopni? • Fale dźwiękowe o niskiej i wysokiej częstotliwości-dlaczego podczas gdy karetka się do nas zbliża to słyszymy wysokie dźwięki a gdy nas mija to niskie? • Jak świeci fluorescencyjna lampa? - prąd elektryczny płynący miedzy oprawkami sprawia, że gaz w rurce absorbuje energię. • pokaz lotu rakiety Podczas półgodzinnej przerwy po prezentacji, na miejscu zjedliśmy obfity poczęstunek. Po przerwie uczniowie z naszej szkoły przeszli do pracowni astronomii i astrofizyki, gdzie uczestniczyli w wykładzie, który prowadził dr hab. Piotr Gronkowski. Podczas tego wykładu nauczyliśmy się i zdobyliśmy wiele nowych umiejętności np.: • Poznaliśmy układy współrzędne horyzontalne, równikowe i równonocy • Poznaliśmy najważniejsze gwiazdozbiory • Poznaliśmy budowę teleskopu • Nauczyliśmy się jak korzystać z atlasów, map i kalendarzy astronomicznych • Zasady działania podstawowych przyrządów astronomicznych • Wykorzystanie obrotowej mapy nieba do opisu wyglądu sfery niebieskiej o ustalonej godzinie i dniu w roku • Wykorzystanie obrotowej mapy nieba do wskazywania gwiazdozbiorów wschodzących i zachodzących. • Wykorzystanie obrotowej mapy nieba do wyznaczania momentu wchodu i zachodu Słońca, długości dnia i nocy planet • Wykorzystanie kalendarzy astronomicznych do opisu wyglądu nieba, do wyznaczania czasu przebywania Słońca i planet w danym gwiazdozbiorze zodiakalnym • Wykorzystanie kalendarzy astronomicznych do wyznaczania momentu wschodu, zachodu kulminacji górnych i dolnych dla wybranych gwiazd Po tym trzy godzinnym wykładzie poszliśmy zobaczyć bardzo duży teleskop, służący do obserwacji gwiazd. Pan Gronkowski omówił nam jego działanie . I to był już koniec naszego miłego pobytu w Rzeszowskim Uniwersytecie. To nowe doświadczenie na pewno skłoni wielu z nas do zainteresowania się w większym stopniu astronomią, a kto wie może któryś z uczniów naszej szkoły już za kilka lat zasiądzie na salach wykładowych Uniwersytetu Rzeszowskiego jako student. Uczniowie biorący udział w projekcie:
1. Adam Chytła
2. Damian Dziok
3. Jakub Kątski
4. Mateusz Kulikowski
5. Piotr Milczanowski
6. Wiktor Orlof
7. Michał Pilch
8. Jakub Pankiewicz
9. Maciej Szybiak
10. Katarzyna Wolan
11. Rafał Zelek
GALERIA ZDJĘĆ z instytutu Fizyki w Rzeszowie
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło

Zapamiętaj mnie



Zapomniane hasło?
Nasze Tytuły i Certyfikaty

koza

Użytkowników Online
Goœci Online: 1
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanych Użytkowników: 751
Nieaktywowany Użytkownik: 101
Najnowszy Użytkownik: ^JWZ
Strona Gimnazjum nr 1